Hooggevoeligheid is voor sommigen een bekend begrip en voor anderen een ‘vage term’. Pas als je er zelf mee in aanraking komt, zul je op zoek gaan naar informatie, bevestiging en eventueel ondersteuning. Ik hoop met Zachte Kracht iets te kunnen betekenen voor jou. Op mijn website ga ik vooral in op WAAROM het belangrijk is dat er hooggevoelige kinderen zijn. Daarnaast zal ik een aantal documenten aanbieden omtrent hooggevoeligheid. Deze kun je hieronder gratis downloaden (deze lijst zal gedurende de komende maanden worden aangevuld).
Pictogram Dagritme (voorbeeld)
Stoplicht (Hoe voel ik me vandaag)
Hooggevoelige kinderen – Op school
WAAROM
Waarom het belangrijk is dat er hooggevoelige kinderen zijn (ik richt me in deze even op de kinderen). Hooggevoelige kinderen lijken emotioneel ver ontwikkelt te zijn. Ze voelen over het algemeen meer dan sommige leeftijdsgenootjes. De vraag is wat dat precies betekent. Er zijn boeken en artikelen over hooggevoeligheid die aangeven dat de hersenen van hooggevoelige kinderen, minder prikkels kunnen verwerken. of, dat ze sneller overprikkelt raken dan sommige andere kinderen. Echter, ik geloof dat ze veel MEER prikkels te verwerken krijgen (ze voelen meer, ze zien, horen en ruiken soms ook meer), waardoor het logisch is dat ze het soms niet allemaal kunnen verwerken. De meeste hoooggevoelige kinderen zijn dus niet alleen veel sensitiever (zintuigen zijn sterk ontwikkelt), maar ze zijn vaak ook supergevoelig (sneller geraakt in hun gevoel). Je zou denken dat ze hierdoor meer kwetsbaar zijn en het in de huidige maatschappij zwaar te verduren hebben. Dat is ook zo. Het huidige systeem is nog niet echt ingericht op deze kinderen. Ik zeg bewust, NOG niet ingericht, omdat ik geloof dat juist deze kinderen het verschil gaan maken in deze maatschappij die nog steeds erg gericht is op materialistische zaken.
BIJZONDER
Hooggevoelige kinderen zijn bijzonder en ze hebben hele mooie kwaliteiten. Hoe bijzonder is het dat je op afstand kunt voelen hoe iemand zich voelt, of dat je altijd connect met iemands ‘binnenkant’ (hart), in plaats van met iemands buitenkant’ (uiterlijk, woorden etc). Ik geloof erin dat wanneer wij (ouders, verzorgers, volwassenen) deze kinderen helpen, begeleiden en laten groeien, dat ZIJ ons gaan helpen om weer dichter bij onszelf te komen. Om weer meer liefde en aandacht voor elkaar te hebben, en dat onze focus (op lange termijn) mag gaan verschuiven. Ik geloof erin, dat wij, van hen kunnen leren. Dat zij, in werkelijkheid, emotioneel, verder ontwikkelt zijn, dan sommige van ons.
Het is voor hen extra zwaar in de huidige maatschappij, maar ik geloof dat ZIJ een belangrijke rol spelen in de verschuiving van hardheid naar zachtheid. Naar meer aandacht en liefde (intern) voor elkaar en minder focus op het ‘externe’. Wij kunnen hen HELPEN en van hen LEREN. Dat kan door ze echt ‘te zien’ en te luisteren naar wat zij nodig hebben